Follow & Like

follow me on pinterest find us on facebook follow us on instagram follow me on twitter follow me on youtube

Tuesday, 10 July 2018

10 Pemakanan Baik Untuk Otak

10 Pemakanan Baik untuk Otak

Salam buat pembaca blog Del. Tahukah anda setiap hari anda makan, adakah anda tahu dimana makanan tersebut adakah baik untuk kesihatan. Bila cakap kesihatan, mesti lah merangkumi satu tubuh badan kita, termasuklah otak. Adakah anda tahu apakah fungsi otak selain  daripada digunakan manusia untuk berfikir?

Fungsi otak banyak yang tidak diketahui oleh masyarakat, yang masyarakat tahu otak hanya digunakan untuk berfikir saja. Padahal otak memiliki banyak fungsi dimana fungsi-fungsi tesebut tidak diketahui oleh masyarakat. Otak memegang peranan penting bagi tubuh manusia. Otak merupakan tempat saraf pusat bernaung, semua syaraf yang ada di tubuh manusia akan berpusat di otak. Otak memiliki volume sebanyak 1.350 cc dan di dalamnya ada 100 juta sel syaraf atau yang biasa disebut dengan neuron. Secara garis besar otak memiliki andil dalam mengatur gerakan manusia, mengatur perilaku dan juga fungsi tubuh manusia, otak juga memiliki tugas dalam mengatur tekanan darah di dalam tubuh seseorang dan masih banyak lagi lainnya.

Untuk itu, pemakanan untuk menjaga otak juga anda perlu tahu, sama ada ianya bagus ataupun tidak. Yelah otak ni kan nak pakai lama, sampai lah hujung hayat kita ni nanti. Tapi sejauh mana anda tahu jenis-jenis makanan yang terbaik untuk otak kita. Lagi-lagi untuk ibu-ibu muda yang nak melatih anak-anak makan makanan baik macam ni dari kecil. Di bawah ini, Del telah sediakan 10 jenis makanan yang baik untuk otak. 

10 Jenis Pemakanan Baik Untuk Otak:

1. Avocado
2. Blueberry
3. Brokoli
4. Virgin Coconut Oil
5. Telur
6. Ikan Salmon
7. Sayur-sayuran Hijau
8. Kunyit
9. Walnut
10. Dark Chocolate

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang khasiat makanan tu, anda boleh lah google. Ramai jer rasanya blogger yang da update, so Del tak yah lah update lagikan hehehe. Del menulis ni pun untuk simpan dan kongsi untuk diri Del sendiri dan juga untuk anda semua yang ingin mengetahui tentang pemakanan untuk otak. Selamat mencuba!

2 comments:

  1. paling suka dark coklat.. memang rajin makan.. kikiki.. bukan saja untuk otak tapi untuk kurangkan stress pada sha lah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Babab.net

Terbaru ! dari cakapsinilah.com

Senarai (OST) Drama: Cinta Bukan Kristal

Senarai (OST) Drama: Cinta Bukan Kristal                        l                            Hai semua, macam mana dengan drama terbaru n...

Paling Popular & Terlajak Laris !